نماز و نمازگزار نماز و نمازگزار .

نماز و نمازگزار

اهميت نماز در زندگي

اهميت نماز در زندگي

 

نماز اول وقت

 

نماز و تاثير آن بر رفتار و زندگي افراد

پيامبر اكرم(ص) فرموده است كه نماز ستون دين است نماز يك رحمت بزرگ از طرف الله است. در حقيقت نماز چنان سرمايه اي است كه علاوه بر اينكه رضا و خشنودي الله را فراهم مي آورد سبب نجات از سختي ها و مشكلات دنيا خواهد شد و آرامش قلبي نيز حامل مي شود كساني هم هستند كه نماز مي خوانند اما به خواندن آن با جماعت اهتمام و پايبندي نمي كنند در صورتيكه به همان اندازه كه از طرف رسول الله به خواندن نماز توصيه شده به همان اندازه هم در مورد خواندن آن با جماعت تاكيد شده است. وقتي انسان نماز مي خواند ثوابي حاصل نمايد چه خوب است كه به مسجد برود و آنجا نماز بخواند و زحمتي نيست در آن اجر پايان است. رسول الله مي فرمايند نمازي كه شخص نمازگزار در مسجد با جماعت مي خواند از نمازي كه در خانه يا بازار مي خواند بيست و پنج برابر افزايش مي يابد وقتي انسان به طور كامل وضو مي كند سپس به سوي مسجد مي رود آن هم به نيت نماز و كار ديگري ندارد و در عوض هر قدمي بر مي دارد يك درجه ي او بلند مي شود و يك گناه معاف مي شود و بعد از نماز تا زمانيكه در همانجا با وضو نشستند فرشتگان براي او دعاي مغفرت و رحمت مي كنند و تا زمانيكه در انتظار نماز است ثواب نماز به او مي رسد كساني هستند كه نماز با جماعت را ترجيح داده ولي با فكر و توجه نماز را ادا نمي كنند حاجتها را به وسيله ي نماز از الله بخواهيد وقتي براي مردم گذشته حادثه اي پيش مي آمد فقط به سوي نماز متوجه مي شدند.

نماز چه فرادي خوانده شود، چه جماعت بر رفتارهاي فردي و اجتماعي انسان تاثير بسياري مي گذارد زيرا انسان را از هر نوع گناه و زشتيها باز مي دارد اگر انسانها به طرف نماز روي آورند مسلماً از گناه دست مي كشند در نتيجه امنيت و آرامش بيشتر خواهد شد. نماز ستون دين است، معراج مومنين است و خنكي چشم رسول خداست و يك رحمت از طرف پروردگار است. موقع هر پريشاني به سوي نماز روي آورند گويا متوجه شدن به سوي رحمت خداوند است. براي مردها واجب است كه نماز را به جماعت بخوانند زيرا هفتاد برابر ثواب دارد و رسول الله بر آن تاكيد فراواني داشتند و براي زنها هم دستور دادند كه نماز را فرادي و در خانه بخوانند كه ثواب آن بيشتر است از نماز جماعت.

هر كس كه نماز مي خواند تا كسي كه نمي خواند بسيار با هم متفاوت هستند زيرا نماز تاثير فراواني در جسم و روح انسان مي گذارد مثلاً جسمش شاداب و صورتش نوراني و شفاف مي شود و روحش هميشه شاداب مي باشد. از لحاظ اخلاق و رفتار اين است كه اخلاق نيكو دارد. رفتار و گفتارش بسيار آرام و دلنشين مي باشد و در اجتماع و بين مردم كه هست با حجاب كامل و پوششي درست و منظم مي باشد و حجاب هم نقش مهمي در اجتماع دارد كه پيامبر اكرم(ص) بر آن بسيار تاكيد داشتند و نماز انشان را از پليدي ها و دروغ و غيبت و تهمت و دزدي و غيره باز مي دارد.

حضرت محمد(ص) مي فرمايند كه ۱- خداوند(ج) قبل از هر چيز نماز را بر امت من فرض كرد و در قيامت پيش از همه حساب نماز گرفته مي شود. ۲- درباره نماز از خداوند بترسيد. ۳- ميان انسان و شرك، نماز حائل است. ۴- علامت اسلام نماز است هر كه دل را فارغ كرده و با رعايت اوقات و مستحبات، نماز بخواند مومن است. ۵- خدوند(ج) هيچ چيزي را بهتر از نماز، فرض قرار نداده است اگر چيزي بهتر از اينها را فرض قرار مي داد حتماً فرشتگانش را به اداي آن دستور مي داد، فرشتگان شب و روز بعضي در ركوع و بعضي در سجودند. ۶- نماز ستون دين است. ۷- نماز چهره شيطان را سياه مي كند. ۸- نماز نور مومن است. ۹- نماز بهترين جهاد است. ۱۰- به مجرّدي كه انسان به نماز مي ايستد خداوند(ج) به سوي او كاملاً توجه مي فرمايد و وقتي كه غافل مي شود الله(ج) توجهش را از او بر مي گرداند. ۱۱- اگر آفتي از آسمان نازل شود از آبادكنندگان مساجد دور مي گردد. ۱۲- اگر كسي به سببي در جهنم برود، آتش جاي سجده او را نمي سوزاند. ۱۳- خداوند(ج) جاي سجده را بر آتش جهنم حرام كرده است. ۱۴- پسنديده ترين عمل نزد خداوند(ج) نمازي است كه در وقت آن خوانده شود. ۱۵- از همه ي حالات انسان پسنديده ترين حالت نزد الله(ج) آن است كه او را در سجده در حالي افتاده ببيند كه پيشاني اش را بر زمين مي سايد. ۱۶- بيشترين نزديكي انسان با خداوند(ج) در حالت سجده است. ۱۷- نماز كليد بهشت است. ۱۸- وقتي انسان به نماز مي ايستد درهاي جنت باز شده و از ميان او و الله(ج) پرده ها برداشته مي شود تا زماني كه شخص به سرفه و غيره مشغول نشود. ۱۹- نمازگزار در خانه ي پادشاه جهان را مي زند و اين قانون است كه هر كس هر دري را بزند بالاخره آن در باز مي شود. ۲۰- اهميت نماز در دين چنان است كه اهميت سر در بدن است. ۲۱- نماز نور دل است هر كس كه مي خواهد دلش را نوراني كند بوسيله نماز بكند. ۲۲- هر كه خوب وضو كند و بعد از آن با خشوع و خضوع دو يا چهار ركعت نماز فرض يا نفل بخواند و از خداوند تبارك و تعالي مغفرت بخواهد الله(ج) گناهانش را نغفرت مي فرمايند و ما انسانها بايد از اين احاديث استفاده لازم را ببريم كه هم در اين دنيا و هم در آخرت پيروز و سربلند باشيم و پيش پروردگار و حضرت محمد(ص) سرافكنده نباشيم و اگر به دستورات الهي جامه ي عمل بپوشانيم و همه مردم اجتماع امروزي صالح و پرهيزگار باشند كشوري موفق و با امنيت و آرامش خواهيم داشت.


برچسب: ، احاديث در مورد نماز، اهميت نماز اول وقت، اهميت نماز در زندگي نمازگزار، تاثير نماز بر سلامتي، تحقيق در مورد نماز،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ساعت: ۰۳:۱۷:۰۱ توسط:farzrh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :